Sydney_from_the_Domain_-_panoramio

Rebranding The Domain w Sydney

Branding nie jest domeną jedynie marek należących do przedsiębiorstw. Również przestrzeń publiczna powinna dbać o właściwy branding, aby przyciągać ludzi i pokazywać swój charakter przy pomocy identyfikacji wizualnej. The Domain było zmuszone odróżnić się od Royal Botanic Gardens & Domain Trust – miejsca skupionego na nauce, zachowaniu przejawów kultury oraz ogrodnictwa. Na szczęście charakter The Domain jest zupełnie inny – stanowi on miejsce spotkań, celebracji.

p19ql46kss1q465p9qcm1bq0c7qf_w600_h0

Nowy branding musiał jak najbardziej podkreślać to rozróżnienie. Przygotowywana identyfikacja wizualna musiała dobrze wyglądać podczas eventów, w postaci cyfrowej, map i oznakowania występującego na terenie oraz dobrze się komponować w połączeniu z markami partnerskimi (np. w ramach organizacji śpiewania kolęd w The Domain). Branding musiał odzwierciedlać przynależność do społeczności, dynamikę tego miejsca, a także szum, jaki wokół tamtejszych wydarzeń zwykle powstaje.

to ejst to

Rebranding sprawdził się. Nowy wygląd jest niezwykle atrakcyjny, więc działalność promocyjna jest skuteczniejsza (pracownicy zajmujący się organizacją wydarzeń zauważyli, że łatwiej im przekonać największe gwiazdy do występu), ludzie są zachwyceni, a klimat The Domain uwypuklony.

Bookmark and Share

Czytaj więcej

sunset-757672_1920

Rebranding lotniska w Adelajdzie

Port Lotniczy w Adelajdzie jest miejscem o sporym potencjale do rozwoju. Adelajda należy do aeropolis – miast rozwijanych wokół lotniska. Nie jest zatem niczym dziwnym, że ten port posiada niemal 800 hektarów zagospodarowanego terenu, w tym najwyższej klasy nieruchomości. Wizją zarządu lotniska jest rozwój tych terenów, by stały się nowoczesnym centrum biznesowym kolejnej generacji. By ten cel mógł zostać spełniony, port potrzebował nowej identyfikacji marki.

Dotychczas lotnisko w Adelajdzie było jednym z wielu szarych lotnisk, o których podróżni zapominali zaraz po odlocie. Głównym wyzwaniem było odejście od tego wizerunku i pogodzenie konieczności skutecznego dotarcia do świadomości zarówno podróżnych, jak i przedstawicieli świata biznesu. Ta druga grupa nie jest zresztą jednorodna, zalicza się do niej zarówno przedstawicieli rządów, jak i holdingów. Każda z tych grup cechuje się odmiennymi potrzebami i osobowościami, które nowa marka musiała pogodzić.

Agencja brandingowa rozpoczęła pracę od wykonania analizy klienta, by zrozumieć ich aktualny stosunek do lotniska oraz kondycję marki. Następnie wykorzystano materiały opracowane przez organizację przyznającą nagrody branżowe do przeprowadzenia analizy konkurencji – na ich podstawie ustalono najlepsze lotniska, na których Adelajda mogłaby się wzorować przy swoim rebrandingu.

Nowy wizerunek podkreśla prostotę i bezstresowość odpraw oraz wielorakość szans, jakie zapewnia obsługa klienta. Do obu grup klientów skierowano odmienny, dwukolorowy branding- podróżujący , a biznesmeni. Nową identyfikację wizualną pokochali wszyscy, zarówno mieszkańcy miasta, pracownicy, jak i podróżnicy dzielący się swoimi odczuciami na Facebooku.

 

Bookmark and Share

Czytaj więcej

spotify-1360002_1920

Rebranding Spotify

Dokładnie dwa lata temu Spotify, najpopularniejsza platforma do słuchania i odkrywania muzyki, przeszedł rebranding. Zrezygnowano ze stonowanej, wykorzystującej biały, czarny i zielony kolor identyfikacji wizualnej, ponieważ była zbyt nijaka i nudna dla głównego targetu przedsiębiorstwa, jakim jest pokolenie Y.

Spotify zostało postawione przed interesującym problemem. Jako, że platforma wykorzystuje zdjęcia muzyków, a zdecydowano się na rezygnację z zieleni, jako głównej barwy marki, konieczne stało się wybranie innego sposobu na identyfikację Spotify, jako źródła pochodzenia zdjęcia. Co znamienne, to właśnie historia muzyki stała się inspiracją dla zastosowanego rozwiązania. Od teraz zdjęcia umieszczone w serwisie charakteryzowały się dwutonowością. Oprócz tego wstawiono w zdjęcia kształty geometryczne przed lub za jego treścią.

Nowa wizja prezentuje firmę nie jako przedstawicielkę branży technologicznej, lecz jako markę zajmującą się muzyką. Postawiono na niezwykłe bogactwo barw w komunikacji marketingowej, co gwarantuje naprawdę ciekawe i wyróżniające się materiały promocyjne. I rzeczywiście, zaprojektowane w wyniku rebrandingu materiały zachwycają kapryśnych millenialsów i jednoznacznie budzą skojarzenia z festiwalową atmosferą.

Bookmark and Share

Czytaj więcej

Alex Neman /  Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication / no changes

Rebranding Pizza Hut

W 2014 roku Pizza Hut stanęło na rozdrożu. Udziały rynkowe z roku na rok spadały, w 2013 spadek wyniósł około 2% biorąc pod uwagę sprzedaż w tej samej restauracji. Konieczne były drastyczne zmiany, jeśli lider rynkowy chciał utrzymać swoją pozycję względem Domino’s i Papa John’s. Przeprowadzono ponad roczne analizy marketingowe, które zaowocowały zupełnie nową strategią marketingową i rebrandingiem.

Po pierwsze, zmieniono slogan organizacji. Nowe hasło dumnie obwieszcza nowy kierunek rozwoju przedsiębiorstwa – „The Flavor of Now” jest wyrazem zerwania z tradycjonalizmem i obrania kursu na kuchnię eksperymentalną inspirowaną smakami etnicznymi. Personel otrzymał nowe uniformy w stylu nieoficjalnym, a pizze na wynos dostarczane są w czarnych kartonach opatrzonych nowym logo (Czyżby to był koniec miłych komentarzy od personelu pisanych flamastrem na górnej części opakowania?).

Przyjęto nowy sposób prezentacji składników. Postawiono na powiększone zdjęcia przedstawione w sposób realistyczny, argumentując to istnieniem zasygnalizowanej potrzeby wiernego przedstawienia menu klientom restauracji.

Oczywiście najbardziej zauważalną zmianą jest nowe logo, bardzo unowocześnione w stosunku do poprzedniego (wykonano je w stylu flat). Ma ono kształt pizzy i wygląda jakby zostało pociągnięte sosem. Ogromny skok naprzód, projekt z pomysłem, jednak nie idący w surrealistyczne wizje.

Czy wam również podoba się odmieniona identyfikacja wizualna Pizza Hut?

Bookmark and Share

Czytaj więcej

ensemble-619259_1920

Rebranding Helsińskiej Filharmonii Narodowej

Stwierdzenie, że oczekiwania społeczeństwa względem prezentowania wyższej kultury w nowym pokoleniu bardzo się zmieniły, byłoby nie tylko oczywistością ale i niedopowiedzeniem. Mimo wszystko, nader często miejsca takie jak teatry, czy opery nadal posługują się dawnymi metodami komunikacji marketingowej, prezentując swoją ofertę w przestarzały graficznie sposób. Skutkuje to niezdolnością do zachęcenia młodych osób do rozpoczęcia przygody z klasycznymi przejawami kultury i ograniczeniem się do klientów z ciągle malejącego grona ludzi sprzed ery Internetu.

Jednak niektóre organizacje już zauważyły problem i wdrożyły działania naprawcze. Helsińska Filharmonia Narodowa dokonała rebrandingu identyfikacji wizualnej wiedząc, że walka o czas wolny mieszkańców miasta staje się coraz trudniejsza. Nowe plakaty i ulotki łączą w sobie nowoczesny design oraz klasyczną estetykę. Zdjęcia są stonowane, w czerni i bieli, a w ich centrum są sami muzycy – eleganccy i ujęci w ruchu. To oni stanowią tę orkiestrę i tak zaprojektowane plakaty oddają im hołd, przy okazji sprawiając, że pojedynczy muzycy przestają być anonimowi.

Czy spotkaliście się z próbami unowocześnienia kultury w Polsce? Jesteście zwolennikami tego rozwiązania?

Bookmark and Share

Czytaj więcej

By Pjama (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Rebranding Gdańska

Rebranding Gdańska został przeprowadzony z kilku powodów. Miasto potrzebuje większej rozpoznawalności, dlatego też zdecydowano się na kompleksowe rozwiązania ujednolicające identyfikację wizualną miasta (stworzono brand book). Celem Gdańska jest rozbudzenie poczucia przynależności w swoich mieszkańcach i z pewnością ładne logo w tym nie przeszkodzi. Rebranding przysłuży się zatem i mieszkańcom i projektom dla nich przygotowanym. Hasłem rebrandingu zostało oznajmienie “Jestem z Gdańska” – stwierdzenie pełne dumy i godności doskonale wpasowujące się w cele projektu.

 

Odmieniono oblicze gdańskich spółek miejskich i trzeba przyznać że autorzy prac z gdańskiej ASP poradzili sobie naprawdę dobrze. Częścią wspólną wszystkich projektów został uproszczony herb miejski obok którego zapisano nazwę odpowiedniego miejsca. Logo różnią się od siebie kolorem prostokąta, w który wpisano nazwę podmiotu i oczywiście samą nazwą. Co ciekawe, przy okazji zmieniono nazwy kilku jednostek zgodnie z koncepcją jednoznacznego skojarzenia ich z miastem. W ten sposób zupełnie odwrócono się od poprzedniej strategii marketingowej miasta, w której to każdy podmiot próbował budować swój wizerunek odrębnie od pozostałych i od samego Gdańska.
Zintegrowana strategia z pewnością jest krokiem we właściwym kierunku. Jak sądzicie, czy inne miasta pójdą tym tropem?

Bookmark and Share

Czytaj więcej

© Copyright N Chadwick
Attribution-ShareAlike 2.0 Generic

Nieudany rebranding Olimpiady – Londyn

Kiedy dzieło kulturalne może być odczytywane na różne sposoby, jest to poczytywane za wielki sukces. Świadczy to o wyrafinowaniu oraz wielopoziomowości i jest prawdziwą rzadkością. Nieco inaczej wygląda postrzeganie ważnego kulturowo logo, które można interpretować na różne sposoby, kolejne coraz gorsze od poprzednich.  

Mowa o logo Olimpiady w Londynie, które swego czasu odbiło się szerokim echem w świecie. Oto lista kilku zdecydowanie niekorzystnych interpretacji:

1.Prosyjonizm. Przewodniczący Narodowego Komitetu Olimpijskiego Iranu zauważył, że logo przypomina napis “Zion” (ang. Syjon), w związku z czym postanowił zagrozić bojkotem kolejnej Olimpiady.

2.Lisa Simpson. Wielu innych, również dojrzałych, ludzi uznało, że logo pokazuje Lisę Simpson, popularną postać kreskówkową z  “The Simpsons”, zaangażowaną w pewną aktywność seksualną. Niestety nie sposób się z tym nie zgodzić.

3.Teorie nazistowskie. Rysownik Rod McKie uznał, że logo zaprojektowano na wzór designu logo Waffen SS. Inny głos widział w logo natomiast przebudowaną swastykę.

4.Teoria… Jay-Z. Podobno jeśli przeczyta się to logo od lewej dolnej ćwiartki w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara, przypomina ono słowo Izzo, które jest równocześnie ksywką rapera.

Czy któraś z interpretacji Was przekonuje? Podzielcie się opiniami w komentarzach!

Bookmark and Share

Czytaj więcej

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Target_logo.svg

Rebranding Target

Kilkanaście lat temu Target oferował te same produkty co K-mart i Wal-mart – niczym się od nich nie wyróżniał, może poza mniejszym formatem sklepu. Był wobec nich bliźniaczym dyskontem, a ta sytuacja musiała ulec zmianie, aby firma mogła się rozwijać.

Przedsiębiorstwo stanęło przed trudnym wyborem – postawić na specjalizację, dyferencjację, czy może strategię niskich kosztów. Jako, że specjalizacja ograniczyłaby potencjał wzrostowy firmy, a Wal-Mart już pozycjonował się wokół niskich kosztów, postawiono na dyferencjację, budując siłę marki wokół korporacyjnej części firmy Target oraz stosując zupełnie odmienną komunikację marketingową od konkurencji. Sieć dyskontów po przejściu procesu rebrandingu zaczęła pozycjonować się jako masowy sprzedawca szykownych towarów w dostępnych cenach.

W handlu detalicznym wartość tworzą nie tylko niskie ceny, lecz także doświadczenie, jakim dla klienta jest wizyta w sklepie, ponieważ oferta i świetne reklamy nie przyniosą firmie kolejnych wizyt, jeśli samo przeżycie okaże się niekorzystne. Target zadbał o to, by sklep był nieskazitelnie czysty, jego wystrój odpowiednio nienachalny i wysmakowany, kolejki do kas krótkie, a całe doświadczenie klienta przebiegało bez zastrzeżeń.

Bookmark and Share

Czytaj więcej

Author: Ralf Lotys (Sicherlich)

Rebranding Maspex

Nie kojarzycie tej marki? To nic zaskakującego, mimo tego, że z pewnością korzystaliście z produktów tego przedsiębiorstwa. Maspex Wadowice jest firmą odpowiedzialną za między innymi Kubusia, produkty Łowicza, czy Tymbark.

Przyczyną zmiany logo jest chęć ujednolicenia identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa na całym świecie, bowiem Maspex jest marką globalną i działa na kilkudziesięciu rynkach narodowych. Kolejną przyczyną inwestycji w rebranding była potrzeba unowocześnienia logo, co częściowo odniosło skutek, chociaż wciąż jest spore pole do popisu w modernizacji znaku. Dobrze jest widzieć, że kolejne polskie przedsiębiorstwo zauważa zasadność brandingu w marketingu strategicznym firmy.

Nowe logo zachowało charakter marki – charakterystycznego kolibra i szaro-czerwoną  kolorystykę. Z logo usunięto słowo „Wadowice” i znak MW, uproszczono też ptaka. W ten sposób identyfikacja budzi świadomość marki Maspex, bez dodatków typu „Grupa”, czy „Wadowice”, które nie występowały w globalnym przekazie marki. Stworzono też uproszczone logo umieszczane na produktach firmy przedstawiające literę M i kolibra.

Bookmark and Share

Czytaj więcej

https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/legalcode / Author: C. Kelly Roberts https://www.flickr.com/photos/ckroberts61/ / no changes

Rebranding Pabst Blue Ribbon

Pabst Blue Ribbon to amerykańska marka piwa. Jest to piwo bardzo tanie, kupowane głównie przez studentów i społeczność hipsterów. Wizerunek taniego piwa jest w niej tak silny, że to właśnie Pabst jest pity przez biedotę w popularnym animowanym serialu komediowym South Park. Mogłoby się wydawać, że dla tego typu marki nie ma nadziei na oszałamiający sukces. Nic bardziej mylnego.

Pabst Blue Ribbon dokonał rebrandingu oferując inny produkt na zupełnie nowym rynku. Zmieniono trzy rzeczy. Po pierwsze: zmieniono nazwę tak, by kojarzyła się z wiekową tradycją. Nowy produkt ochrzczono mianem “Blue Ribbon 1844”. Po drugie: Wykorzystano inną recepturę, w której używa się niemieckiego słodu leżakującego w dębowych beczkach po whiskey. Ostatnią zmianą jest luksusowe opakowanie, które w połączeniu z kampanią reklamową, w której sugerowano picie Pabsta z kieliszka do szampana, stworzyło odmienny wizerunek marki w Chinach. Cena butelki wynosi tam 44 dolary.

Pabst Blue Ribbon jest przykładem na to, że nie ma wizerunku, z którym nie dałoby się zerwać. Przy odpowiedniej dozie kreatywności (w tym przypadku zmiana rynku docelowego) i odwagi (odwrotne pozycjonowanie) wszystko jest możliwe.

Bookmark and Share

Czytaj więcej